Louise de Blécourt louise@blecourtdesignmanagement.nl +31 620 199 639
Strategic change of direction leads to Visual Change
Een strategische koerswijziging in 2005 bij educatief uitgeverij ThiemeMeulenhoff leidt tot een andere inrichting van de organisatie en evenzo de processen zoals het outsourcen van design. Vormgevers verdwijnen en een designmanager moet de nieuwe rol invullen om de organisatie te voorzien van de benodigde faciliteiten op visueel gebied.
Doordat in plaats van tien mensen benaderd konden worden over visualisatie en nu maar één persoon, heeft Louise als designmanager allereerst de processen ingericht:
- preferred suppliers voor verschillende disciplines
- voor productontwikkeling de opzet van een briefing op basis van een businesscase
- informatieontsluiting via de website (virtueel adviseur) door een flexibele benadering voor de gebruiker
- gedeeltelijke herinrichting van de panden om medewerkers te faciliteren zodat ook de gewenste andere producten tot stand zouden komen (strategische koerswijziging)
- nieuwe groeistap in de huisstijl ontwikkelen
Voorbeelden van producten die tot stand zijn gekomen met de nieuwe briefingsmethode zijn bijvoorbeeld succesproducten als Alles telt, rekenmethode en Moet je doen, expressiemethode voor het primair onderwijs, Spring, burgerschapscompetenties voor vmbo beroepsgericht en mbo en Mundo voor voortgezet onderwijs.
Nieuw concept & ontwerp voor rekenmethode voor basisonderwijs Alles telt.
Nieuw concept & ontwerp voor creatieve vakken basisonderwijs Moet je doen.
Geheel nieuw: concept & ontwerp burgerschapsmethode voor vmbo en mbo, Spring.
Geheel nieuw: concept & ontwerp voor voortgezetonderwijs, Mundo