Louise de Blécourt   Created with Sketch.  louise@blecourtdesignmanagement.nl   Created with Sketch.   +31 620 199 639

[unex_ce_button id="content_rgl8kpcg2,column_content_kwunz1900" button_text_color="#ffffff" button_font="regular" button_font_size="24px" button_width="auto" button_alignment="left" button_text_spacing="1px" button_bg_color="#000000" button_padding="0" button_border_width="0px" button_border_color="#000000" button_border_radius="0px" button_text_hover_color="#ff7800" button_text_spacing_hover="1px" button_bg_hover_color="#000000" button_border_hover_color="#000000" button_link="https://blecourtdesignmanagement.nl/nl/notes/" button_link_type="url" button_link_target="_self" has_container="" in_column="1"]Notes[/ce_button]

dna van de identiteit

De wereldexpo 2010 was ditmaal in Shanghai. Vele landen presenteren zich hier. De meest opvallende waarin duidelijk het visuele dna naar voren kwam waren China en Engeland.

Het Engelse paviljoen liet zaadjes uit de Royal Botanic Gardens zien, het Millenium Seed Bank Project. Het is een gedurfd concept en geeft blijk van groot denken. China had de stijl en afwerking in haar paviljoen tot in de haarvaten doorgevoerd, zelfs de roltrapleuningen, beschotting en bloemen waren erop afgestemd.

Beide landen hebben een oude historie van ver voor onze jaartelling. Denk aan inspirerende plekken als de poëtische Gele Bergen in China en de magische stilte van Stone Circles in Engeland.

Het meest bijzondere in de presentatie van China was de uitwerking van een lange animatie wand die gebaseerd was op een oude rolschildering. Elk onderdeel was in beweging en elk onderdeel had ook eigen bijpassende geluiden. Het vertelde het verhaal van het leven in het oude China. De echte rolschildering waar dit op gebaseerd was werd tentoongesteld aan de andere zijde van de zaal.

De twee belangrijkste iconen van de wereldexpo waren de mascotte en het paviljoen van China. Dit kwam je in China overal tegen. Bijvoorbeeld in de haven van Shanghai (gezien vanaf De Bund) en het Chinese paviljoen opgebouwd uit Coca Cola blikjes in Suzhou.

De presentatie van China en de gehele entourage van de wereldexpo in Shanghai is door China ingezet als een middel voor internal branding. Ruimschoots het merendeel van de bezoekers aan de wereldexpo was dan ook Chinees. Niet elk land had daar in z’n presentatie rekening mee gehouden.

Links het Chinese en rechts het Britse paviljoen, World Expo, Shanghai.

Details van het Chinese en Britse paviljoen, World Expo, Shanghai.

Links de Gele Bergen in China en rechts de Stone Circles in Engeland.

Projectie met animatie. Alles in beweging met bijpassende geluiden.

Wereld Expo mascotte in de haven van Shaghai en in Suzhou bij het Chinese paviljoen van Coca Cola blikjes.