Louise de Blécourt louise@blecourtdesignmanagement.nl +31 620 199 639
100 jaar Amsterdamse School
Louise nam het intitiatief tot de viering van 100 jaar Amsterdamse School. Daarvoor heeft zij stakeholders bij elkaar gebracht. In deze samenwerking is elke stakeholder verantwoordelijk voor eigen onderdelen in het programma. Door de programma-onderdelen te bundelen tot een groot geheel ontstaat meer slagkracht in de communicatie en awareness.
Gezamenlijk was er behoefte om deze samenwerking iets tastbaars mee te geven en dat geresulteerde in een brochure met plattegrond waarin alle stakeholders zich kort presenteren. Daarnaast is een website gelanceerd waarop de stakeholders zich presenteren en naar hun agenda met eigen activiteiten op hun eigen website verwijzen rondom de viering 100 jaar Amsterdamse School. Ook werd een roll-up banner toegevoegd aan deze toolkit.
Voor deze communicatieproducten was een gezamenlijk logo nodig. Dit is gebaseerd op de letters op het Scheepvaarthuis, het gebouw dat zorgde voor de naam voor deze stijl. Toen in 1916 dit gebouw officieel werd geopend was de stijl en vormentaal van gebouw en inrichting zó anders dan alles tot dan toe, dat in een recensie architect Gratama de stijl een naam gaf en het Amsterdamse School noemde. Anderen hebben die term vervolgens overgenomen. Ondanks dat deze stijl niet ontstaan is vanuit een beweging met een manifest kreeg het hier achteraf een etiket opgeplakt.